Monday, December 16, 2019

PERKEMBANGAN QIRAAT


 Ilmu Qiraat mula wujud bermula dari turunnya al-Quran ,tetapi bacaan qiraat belum diamalkan kerana bangsa Arab ketika itu belum beriman. Al-Quran juga belum lagi tersebar luas kepada beberapa lahjah atau dialek(loghat) Arab yang lain, selain daripada Lahjah Arab Quraisy .Manakala hadith yang menerangkan tentang bacaan qiraat belum diwahyukan .

     Ilmu ini mulai dikenal pada zaman sahabat Nabi Muhammad SAW dan semakin berkembang pada masa tabiin .Ilmu ini kemudian berkembang menjadi aliran (mazhab) qiraat. Aliran-aliran tersebut memiliki perbezaan dalam banyak hal ,tetapi sudah disatukan dalam harf Quraisy (bahasa Arab dengan dialek Quraisy ) yang telah disepakati secara ijmak pada Mushaf Usmani (Kumpulan lembaran /cacatan Usman Bin Affan ) .Pada peringkat awal perkembangan ilmu qiraat ini ,ia dikenal sebagai tabaqah (kelompok ahli) qiraat dari sahabat Nabi SAW dan tabiin serta kota-kota yang menjadi pusat pertumbuhan dan perkembangan suatu aliran Qiraat .

     Pada permulaan abad pertama Hijrah di masa tabi'in ,muncullah sekumpulan ulama' yang berganding tenaga dan perhatiannya terhadap masalah Qiraat secara sempurna dan menjadikannya sebagai suatu disiplin ilmu yang berdiri sendiri sehingga mereka menjadi imam dan ahli Qiraat yang diikuti dan dipercayai .Antara para Qiraat tersebut adalah Nafi' Bin Abdurrahman ,Abdullah Bin Katsir ,Hamzah, Al-Kisai' dan lain-lain .
     
     Dari masa ke semasa ,ilmu Qiraat semakin maju sejajar dengan ilmu-ilmu lain yang berkembang dalam dunia Islam pada saat itu .Ilmu yang asalnya hanya dipelajari dan diterima dari mulut kemulut mulai dibukukan dan diwariskan kepada generasi yang akan datang .

No comments:

Post a Comment